fredag den 30. december 2011

Frente's Skuffelse

Frente er dybt skuffet, men samtidig underholdt. På en kold decemberdag, sad han nemlig på Boyfriend.dk. Han fik denne smukke, og meget kreative besked, besked fra en hvis Hr. "Jooe": "Du er grim". Okay, tænker Frente, jeg er da nærmest ligeglad. Normalt ville jeg lade være at svare sådanne latterlige beskeder, men Frente kedede sig.

Desværre for gubben, skrev han ganske elendigt - det var faktisk helt uhyggeligt. Og jeg er ellers ikke den bedste til at skrive.
Han kunne hverken sætte komma, punktum, lave mellemrum eller skrive spørgsmålstegn. Frente var skuffet. DYBT skuffet. Særligt fordi manden var et helt år ældre end mig. Det gjorde det måske også mere ydmygende for ham, at jeg begyndte at rette hans beklagelige skrivekundskaber.

Men det er nu ikke kun det, som skuffer mig. Det skuffer mig, at folk nedsætter sig selv på et så lavt niveau. Jeg kan ikke sætte mig ind i det. Personligt prøver jeg så meget som muligt at holde mig fra at synke så dybt. Hvorfor, mennesker? Hvorfor føler I et behov for at nedgøre andre mennesker? Og hvorfor lytter I ikke til fornuft, når vedkommende tydeligt ikke synes det er særlig sjovt? Man kan jo for pokker ikke snakke fornuft ind i jeres små dumme hjerner! Ja, undskyld jeg siger det, men jeg synes faktisk, at det giver andre ret til at kalde jer dumme. I bevæger jer jo FRIVILLIGT ned på det niveau - det kan da kun være tegn for dumhed.

Jeg har selv været ude for en masse mobning/drilleri, så jeg nægter at lade det påvirke mig. Men der er faktisk mennesker rundt omkring, som virkelig får det dårligt over sådanne små beskeder - så kan I sgu kalde dem svage, latterlige, eller hvad I vil. Men det er jer der mangler empati, og det er derfor jer der er "synderen". Det nytter sgu ikke at kaste skylden over på offerets svaghed. Det er, igen, DUMT!

Men Frente er et godt menneske. Han kan give jer dumme fjolser nogle redskaber, til at blive bedre mennesker:
  • Den gamle regel, som vi alle hørte i folkeskolen: "Du skal behandle andre, som du selv gerne vil behandles". Vil du virkelig selv gerne have at vide, at du er det grimmeste, dummeste og mest latterlige menneske her på kloden?
  • Du kan forbedre dine empatiske evner. Bare tænk på, om du kan såre personen eller gøre anden skade.
  • Hvorfor bruge tiden på at mobbe andre, når du kan bruge den på at skabe venner?
  • Mobning er aldrig godt, og det skal du bare have ind i hovedet. Hvis du føler en eller anden (syg) trang til at skulle nedgøre et andet menneske, så LAD VÆRE! Faktisk, så skulle du måske bare lade personen helt være. "Jamen, han/hun er altså virkelig, virkelig grim!" - og det skal du absolut blande dig i fordiii? Du kan umuligt retfærdiggøre det - medmindre du er dummere end en fisk.
Faktisk er der bare tale om pli! Du sidder vel (forhåbentligt) heller ikke bare ved bordet, når I spiser, og smasker og spiser lasagne med hænderne? Du tager vel heller ikke din mosters dyre porcelæn og smadre det ned i gulvet, vel? Du siger heller ikke til værten "dit hjem er det mest støvede jeg nogensinde har været i", vel?

Kodeord: LAD VÆRE!
Nu kan Frente referere til en bog, som han og Estelle læste i. Hvis du har brug for at fortælle en anden om, hvor grim deres trøje er, så lad være. Du skal være ærlig med dine venner, det giver sig selv. Men er der overhovedet nogen grund til at sige det? Kan du ikke bare vente til han/hun spørger dig? Og hvis personen endelig gør det, så svare du PÆNT og sobert: "Jeg synes faktisk ikke så godt om den". Så svært er det heller ikke, små venner. Vi andre kan, så kan I også.

- Frente

1 kommentar:

  1. For et stykke tid siden var jeg faktisk på komogvind.dk og spillede det spil, hvor man skal tegne figurer og så skal de andre gætte, hvad det er. Jeg blev (underligt nok) kaldt en "dum luder", fordi jeg ikke kunne gætte, hvad hans tegning var. Min eneste respons på det var, at jeg håbede, at han fik det bedre med sig selv, når han skrev den slags til mig - for så ville hans besked have et formål. Jeg græmmes over at tænke på, at han derefter sagde, at han fik det bedre af det med en efterfølgende glad smiley.

    Jeg væmmes.

    SvarSlet